Drukuj

Gra gomoku w odmianie swap oraz swap 2 rozpoczyna się otwarciem (postawieniem trzech kamieni w dowolnym miejscu na planszy). Znajomość debiutów to bardzo ważny element w poznawaniu, odkrywaniu oraz późniejszym prowadzeniu gry. Zrozumienie idei danego otwarcia umożliwia prowadzenie rozgrywki w ściśle określonych kierunkach, których ewentualna liczba i swoboda jest ograniczona przez niepowtarzalny, geometryczny układ debiutu. Liczba wszystkich możliwych i unikalnych(to znaczy nie powielających dzięki ich symetrii na planszy) otwarć sięga ponad 704000, jednak praktyka poznawania gomoku pokazuje, że ich znaczną większość należy odrzucić ze względu na zbyt nierówne szanse obydwojga graczy.

Poniższe analizy otwarć powstały dzięki osobom z Polski oraz z zagranicy, chcącym dzielić się swoim doświadczeniem z każdym, kto jest zainteresowany gomoku. Ponadto wiele analiz oparto również na podstawie zachowanych w serwisie www.kurnik.pl przebiegów partii najlepszych graczy z całego świata a także dzięki wykorzystaniu programów komputerowych. Główną ideą, poza dzieleniem się doświadczeniem zwłaszcza z początkującymi sympatykami gomoku, jest wspólne podejście, aby rozwijać i pogłębiać tę grę. Materiały zostały zgromadzone w postaci biblioteki najbardziej sensownych ruchów oraz komentarzy do nich w obrębie poszczególnych debiutów. Bazę ruchów można przeglądać dzięki darmowemu programowi Renlib. W zamyśle inicjatorów tego pomysłu (jasa i ermijo) jest, żeby sukcesywnie powiększać liczbę analiz, jak również edytować je wciąż dynamicznie pojawiającymi się pomysłami.

Nazwy otwarć opierają się na numeracji planszy 15x15 pól (notacja A-0, 1-15), a wizualne rozpoznanie ułatwi grafika. W celu pobrania pliku należy kliknąć link otwarcia.


Uwaga! rzadko można być pewnym że ktoś nie znajdzie nowego dobrego ruchu, dlatego prosimy traktować analizy jako punkt wyjścia.

f10-h7-j10

F10-H7-J10 (Jas)

f8-h10-j8

F8-H10-J8 (Virag)

h8-i9-g12

H8-I9-G12 (Fracass)

h8-k11-d6

H8-K11-D6 (Ermijo)

i12-f5-n11

I12-F5-N11 (Attila)

d6-j7-g11

D6-J7-G11 (Roszler)

b13-f10-c14

b13-f10-c14

c3-d2-f2

c3-d2-f2

c12-g4-h13

c12-g4-h13 (pl_rafal)

f2-n10-j2

f2-n10-j2

f6-h12-j6

f6-h12-j6

h8-j10-e5-i9

h8-j10-e5-i9

h8-m6-c9

h8-m6-c9 (Volvo)

h8-j10-l12

h8-j10-l12

h8-h9-l8

h8-h9-l8

 


Otwarć, Swap jest bardzo wiele, na planszy 15x15 dokładnie 225*224*223 możliwości, jednak dzielą się one na kilka prostych odmian. Na planszy występuje symetria otwarć, dlatego realnie jest ich mniej, mało tego niektóre przesunięcia otwarć skutkują takim samym przebiegiem gry co także ogranicza liczbę otwarć. Mamy, zatem otwarcia boczne i rogowe - remisowe; środkowe - w zależności od rozmieszczenia kamieni przewagę uzyskuje jedna ze stron; oraz schematy (które wypada poznać).