W standardowej odmianie gomoku przewaga gracza, który kładzie na planszy pierwszy kamień, jest tak ogromna, że powinien on zawsze wygrać (czyli ma SW)
SW = sure win = pewne zwycięstwo.
Kamil (kashon) prezentuje swoje biblioteki :
Witajcie, zacznijmy po kolei - nie ma czegoś takiego jak „tylko parędziesiąt kombinacji i się wygrywa każdą partie”.
Mi się udało prawie całościowo nauczyć 2 najpopularniejsze sure win (SW – pewne zwycięstwo) - a mianowicie d4 i i7. Wg teorii pozostało jeszcze 24.
W chwili obecnej moja biblioteka zagrań do d4 wynosi około 4400 ruchów, zaś do i7 2700 - tak wiec w sumie ponad 7000 ruchów na nauczenia! Nauczenie większości z nich, zajęło mi ponad 2 miesiące, studiując je czasem po 3-4 godziny dziennie, z czego dużo czasu spędziłem na tworzeniu własnych wariantów sure win. Ogólnie dostępne biblioteki przewidują, iż białe bronią się w najlepszy dostępny sposób, co prawie nigdy nie jest zgodne z rzeczywistością. Dlatego też parę tysięcy ruchów należy dodać samemu! Nie jest to sprawa łatwa, a na dodatek niezwykle pracochłonna. Jednakże istnieje możliwość odkrycia niezwykle skutecznych obron, których praktycznie nikt nie stosuje. Oczywiście czarne i tak maja wygraną…
Tym, którzy z góry przekreślają klasyczną odmianę gomoku, chciałbym zwrócić uwagę, iż jedynie parę osób zna tak naprawdę sure win i w dalszym ciągu gra w gomoku bez swap ma duży sens poznawczy. Niejednokrotnie widziałem jak gracze swap, z rankingami większymi niż 1900 popełniają bezsensowne błędy w ataku, nie wykorzystując oczywistych sytuacji, właśnie ze względu na brak znajomości podstawowych schematów. Z życzeniami milej gry, kashon.
Zmodyfikowane warianty otwarć:
d4 pobierz d4.lib |
d4 wariant 1 |
d4 wariant 2 |
d4 wariant 3 |
i7 pobierz i7.lib |
i7 wariant 1 |
i7 wariant 2 |
i7 wariant 3 |
d4-i7 |
wariant k-1 pobierz k-1.lib |
wariant k-2 pobierz k-2.lib |
wariant k-3 pobierz k-3.lib |
Inne biblioteki standardu :
pobierz |
pobierz |
pobierz |